Start to run? Zo start je
Start to run? Zo start je

Start to run? Zo start je

Retour

Start to run? Houd met deze 5 dingen rekening.

FYSIEKE VITALITEIT

Uit een onderzoek in opdracht van Vittel blijkt dat 60% van de Belgen graag regelmatig sport. Wil jij ook sport inbouwen in je levensstijl en af en toe gaan lopen? Houd dan rekening met deze 5 dingen!

Bouw rustig op

Elk lichaam kan een marathon aan, maar enkel als je rustig opbouwt. Als je van de eerste keer te snel of te ver wil lopen, is de kans groot dat je lichamelijke klachten krijgt. Lopen is immers belastend voor je gewrichten. Bouw rustig op: normaal mag je geen fysieke klachten hebben de dag na je loopje!

Goeie schoenen zijn essentieel

Ga niet met je dagelijkse sneakers gaan joggen, want die ondersteunen je voeten niet op de juiste manier. Het is heel belangrijk om sportschoenen te hebben die de impact goed opvangen van elke stap, zodat de belasting van je gewrichten minimaal is.

Water tijdens en na

Tijdens het lopen zweet je en verliest je lichaam vocht. Al dat vocht vul je tijdens het lopen aan of net erna. Vul een hervulbare waterfles of neem je flesje Vittel. Handig is de versie met sportdop!

Hard lopen hoeft niet

De grootste valkuil van joggen is dat je te snel start of dat je zo hard loopt dat je het niet meer leuk vindt. In het algemeen is het beter om langer te lopen dan om sneller te lopen, dus laat je niet opjagen door andere joggers en loop rustig op je eigen tempo! Als je nog kan praten, ben je goed bezig. Stap je op je adem, dan loop je te snel.

Opwarmen en afkoelen

Voor je met joggen start, strek dan altijd even je spieren. Het vermindert de kans op kwetsuren aanzienlijk! Ook na afloop wandel je best nog even ‘uit’ en strek je de benen zodat je minder spierpijn hebt de dag erop.