Voel je fitter in 4 tips
Voel je fitter in 4 tips

Voel je fitter in 4 tips

Retour

4 tips om je fysiek vitaler te voelen

FYSIEKE VITALITEIT

Er zijn drie soorten vitaliteit: fysiek, mentaal en emotioneel. Maar alles hangt vast aan die eerste vorm van vitaliteit, want wie zich niet goed voelt fysiek, heeft het ook moeilijker op mentaal en emotioneel vlak. Deze 4 tips versterken voor jouw fysieke vitaliteit!

Uit een onderzoek in opdracht van Vittel blijkt dat de bevraagde 1500 Belgen hun fysieke vitaliteit de allerslechtste score geven: 65 op 100. De mentale vitaliteit scoort nipt beter met 68 op 100 en emotioneel scoren we onszelf het ‘best’ met 70 op 100. Met deze tips verbeter je jouw fysieke vitaliteit.

Let op wat je eet

Hiermee bedoelen we niet dat je niet meer mag snoepen, wel dat voeding een van de belangrijkste bronnen van vitaliteit is. Als je kiest voor een maaltijd waar je lichaam meer energie voor moet geven om het te verteren dan dat het haalt uit het eten, dan klopt er iets niet. Kies voor verse groenten en fruit en beperk snacken. Leer ook luisteren naar je lichaam: heb je net iets gegeten en voel je je heel moe daarna? Dan kan het zijn dat jouw lichaam moeite heeft met dat te verteren.

Drink niet te veel alcohol

Niet alleen de kater the day after is dus een goeie reden om te stoppen met drinken. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat alcohol onlosmakelijk verbonden is met verschillende kankers, dat alcohol het zenuwstelsel aantast en hersenschade veroorzaakt. Ja, zelfs het kleinste glaasje! Wissel dus vaker je glas wijn in voor een fris glas water en je fysieke vitaliteit gaat er in één keer heel wat op vooruit.

Ga regelmatig sporten

Algemeen beweegt iedereen te weinig, welke leeftijd je ook hebt. Nochtans hoef je niet meteen een marathon te lopen om gezond bezig te zijn. Volgens de Vlaamse beweegnorm is elke dag 30 minuten matig bewegen voldoende, en dat voor 5 dagen lang. In totaal moet je minstens 150 tot 300 minuten sporten wekelijks en dat kan alles zijn: wandelen, rustig zwemmen of fietsen. Als je aan hoge intensiteit sport, moet je maar de helft doen: 3 keer per week 25 minuten joggen is dan ook al voldoende bijvoorbeeld.

Drink water

De gezondheidsvoordelen van water zijn niet te overschatten. Een lichaam bestaat voor 60 % uit water en aangezien dat vocht helpt bij de vertering, in evenwicht houden van je lichaamstemperatuur en vervoer van lichaamsstoffen is het essentieel om dat op peil te houden. Drink anderhalve tot twee liter water per dag om goed te zijn!