Geef angsten geen kans
Geef angsten geen kans

Geef angsten geen kans

Retour

4 tips die je helpen omgaan met angsten

EMOTIONELE VITALITEIT

Uit een onderzoek in opdracht van Vittel blijkt dat 68% van de Belgen ervan overtuigd is dat angst een slechte raadgever is. Maar gedachten en gevoelens heb je niet zo gemakkelijk onder controle. Wat doe je als je toch angstig bent? Met deze vier tips ondersteun je jouw emotionele vitaliteit en leer je beter omgaan met angsten.

In de afgelopen maanden heeft iedereen het zwaar te verduren gehad. De voortdurende onzekerheid, beperkte sociale contacten en angst rond de coronapandemie hebben veel gevraagd van mensen. Ben je sneller lichtgeraakt, voel je je uitgeput en ben je angstiger dan normaal? Je emotionele vitaliteit is uitgeput. Heel normaal, en denk zeker niet dat je de enige bent! Gelukkig kun je die emotionele vitaliteit terug op peil krijgen door jezelf fysiek goed te verzorgen – veel wandelen, buitenlucht opsnuiven, anderhalve tot twee liter Vittel drinken -, mentaal lief te zijn voor jezelf – tijd nemen, rust inbouwen in je dag en toch sociale contact te houden – én vooral niet te streng te zijn voor jezelf. Ben je normaal geen angstig persoon en voel je dat je er nu toch meer mee bezig bent? Deze drie kleine tips kunnen helpen. Let wel: als je echt voelt dat je angsten je normale leven in de weg staan, is het aangewezen professionele hulp in te roepen.

Wat is het worstcasescenario?

Het lijkt contradictorisch, maar laat je eens helemaal gaan in de angst die je hebt. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Doorloop elke stap die moet gebeuren voor je tot dat worstcasescenario komt en sta dan vooral stil bij hoe realistisch dat is. Eens je jouw angsten rationeel bekijkt, besef je vaak al snel dat de kans dat dit écht werkelijkheid wordt, klein is.

Leef in het nu

De meeste angsten gaan over dingen die je mogelijkerwijze in de toekomst zouden kunnen overkomen. ‘Wat als ik ziek word?’ Probeer in het nu te leven, want je bent het nog niet. Blijf gefocust op het heden en gedraag je enkel naar de situatie die er is, niet wat er in de toekomst zou kunnen komen.

Praat erover!

Wie angsten heeft, durft er vaak niet over praten uit schik op onbegrip te stoten. Terwijl het zo’n opluchting kan zijn als je het wel doet. Niet alleen omdat het eens van je hart is, ook omdat je zult zien dat er wel meer mensen zijn die door deze pandemie op de grens van hun mentale en emotionele vitaliteit botsen. Door erover te praten neem je afstand van je angst en plaats je het in een ander perspectief.

Wandel het eruit

Ja, we weten het: in 2020 hebben we genoeg gewandeld voor de rest van ons leven. Maar het blijft een van de meest efficiënte manieren om je gedachten te verzetten. Uit een onderzoek van de Universiteit van Wageningen blijkt dat de aanwezigheid van groen en water ook bijdraagt aan een lagere kans op de ontwikkeling van angststoornissen. Dus hup: die wandelschoenen aan en de natuur in!