Waarom stoppen met multitasken!
Waarom stoppen met multitasken!

Waarom stoppen met multitasken!

Retour

Waarom je vandaag nog moet stoppen met multitasken

MENTALE VITALITEIT

Mails beantwoorden terwijl je een presentatie aan het maken bent om tussendoor opgebeld te worden over een nieuw project en - ‘ping’ – even snel kijken wat die push notificatie van de krant is. Ziet jouw dag er zo uit? Stop vandaag nog met multitasken en leer je weer écht concentreren!

Een hele tijd is een krak zijn in multitasken iets geweest om fier op te zijn. Kijk eens hoe veel ballen ik tegelijkertijd in de lucht kan houden! Dat er af en toe eens een paar op de grond denderen én dat jij als werknemer het gevoel hebt dat je alleen nog maar kunt reageren op prikkels van buitenaf in plaats van zélf te kunnen beslissen, dat neemt iedereen er gewoon bij. Uit studies blijkt dat multitasken helemaal niet zo productief is als we denken. We zijn de hele dag druk-druk-druk bezig maar als je op elke prikkel reageert, kun je het werk dat je eigenlijk wil doen nooit op een goeie tijd afwerken.

Deep work versus shallow work

Professor Cal Newport, de auteur van ‘Diep werk, werken in een wereld vol afleiding’, maakte een onderscheid tussen ‘deep work’ en ‘shallow work’. Diep werk is iets waar je heel geconcentreerd moet mee bezig zijn, met zo weinig mogelijk afleiding van buitenaf. Oppervlakkig werk is dan weer het beantwoorden van mailtjes, het maken van telefoontjes, het opruimen van een bureau: het moet gebeuren, maar het vraagt minder concentratie. Doordat we zo vaak multitasken en ons brein altijd laten prikkelen door social media mengen we diep met oppervlakkig werk. Switchen tussen verschillende taken maakt ook dat je steeds opnieuw moet beginnen, wat meer energie en tijd vraagt dan taak per taak afwerken.

Train je concentratievermogen

Het is dus essentieel om te singletasken. Dit zijn alvast enkele tips om je opnieuw te leren concentreren!

  • Zoek eerst jouw ideale omstandigheden: werk je best met muziek of zonder? Met zicht op je tuin en de natuur of een strakke muur? Is je focus groter ’s ochtends dan ’s avonds? Bij iedereen is dit anders, dus zoek wat voor jou werkt. Uit een onderzoek in opdracht van Vittel bij 1500 Belgen blijkt dat 66% zich beter kan concentreren na even de natuur opgesnoven te hebben, dus ook dat is een optie.
  • Stel daarna een concentratieritueel in. Iets dat je voorbereidt op de taak die je geconcentreerd zal uitvoeren. Drink een groot glas water – altijd interessant, want wie meer water drinkt is altijd geconcentreerder. Uit onderzoek van de universiteiten van Londen en Westminster blijkt dat studenten die water drinken tijdens examens beter presteren dan studenten die dat niet doen. De studenten die water dronken scoorden tot wel 5% hoger dan de studenten die dat niet deden. Bij jongeren kinderen liep het verschil zelfs op tot 10%.
  • Leg alle mogelijke afleidingen aan de kant en maak je aan de gemaakte afspraken met jezelf. Ga je een artikel afwerken in je gefocuste tijd? Begin dan niet te denken dat je het ook morgen kan doen. Heb je met jezelf afgesproken dat je 1 uur gaat werken? Houd je er dan aan. Een goeie tip: bekijk de afspraken die je met jezelf maakt als een afspraak die je met iemand anders hebt gemaakt. Zou je een vriend of vriendin zo snel teleurstellen door een afspraak niet na te komen? Succes!